Goede gastheer onmisbaar in horeca
Het is vaste prik: aan nieuwe studenten laat ik fragmenten van de Britse sitcom Faulty Towers zien. Het is niet alleen vreselijk humoristisch, maar ook leerzaam. Het laat – uitvergroot – zien hoe het vooral niet moet.
Hoe goed hij ook zijn best doet, goed gastheerschap is in dit programma uit de jaren zeventig van de vorige eeuw niet besteed aan Basil Faulty (een rol van John Cleese). Terwijl dit juist heel belangrijk is in de horeca.
Een chef kan zo goed zijn best doen, de mooiste menu’s opstellen, het lekkerste eten koken en dat perfect presenteren, maar als goed gastheerschap ontbreekt, dan is dat allemaal voor niets. Eten kun je tenslotte overal. Een gast wil graag in een goede sfeer ontvangen worden, vriendelijk bejegend worden, een lekkere cocktail drinken. En als het hele plaatje klopt, dan komt hij graag terug.
Natuurlijk is superbelangrijk wat er op het bord ligt. Maar het haast verheerlijken van de kok als sexy en rock 'n' roll is klets. Zonder goed gastheerschap is een restaurant nergens. Eigenlijk is het als yin en yang. De een (chef) kan niet zonder de ander (gastheer- en -vrouw).
Een goede gastheer of -vrouw word je niet zomaar. Een uitzendkracht kan dit niet. Een 'gewone' ober die alleen maar orders uitserveert is niet voldoende, zeg ik ook tegen mijn studenten. Hij of zij moet verantwoordelijkheid voelen voor de gasten. Dat die zich helemaal op zijn gemak voelt. Ik heb het dus liever over gastheren en -vrouwen.
Bij Summa Horeca besteden we veel tijd aan goed gastheerschap. Op de werkvloer helpt het, zo heb ik in het verleden ervaren, als je personeel verantwoordelijk maakt voor een eigen ‘wijk’ van bijvoorbeeld tien tafels. Een gepassioneerde gastheer of -vrouw kan in zo’n opzet floreren en de gast in de watten leggen. En dat komt ongetwijfeld de omzet ten goede.