Hoe houden we de omzetstijging na corona vast?
Mark Wils is gepassioneerd bakker en docent aan de opleiding Boulanger van Summa Brood & Banket in Eindhoven. In deze column voor Bakkerswereld vertelt hij over zijn ervaringen.
Natuurlijk, corona heeft de afgelopen anderhalf jaar de wereld op z’n kop gezet. Maar – zoals Bakkerswereld eerder reeds meldde – in de pandemie is de consumptie van ambachtelijk brood in de huiselijke kring toegenomen.
In de eerste zes maanden van vorig jaar steeg de thuisconsumptie met maar liefst 2,4 procent. Later in het jaar werd zelfs een top bereikt van +6,6 procent. Ook de totale broodconsumptie is flink toegenomen, meldt marktonderzoeker GfK. Mooie cijfers, natuurlijk.
De ontwikkeling is verklaarbaar. De horeca was een groot deel van 2020 dicht. En dus zochten mensen thuis gezelligheid. Een heerlijk stukje olijfbrood of kletzenbrood voor in de zitkamer, of gewoon bij de televisie, was snel gekocht.
Ook bij mij thuis hebben we in de coronaperiode meer lekker (speciaal) brood gegeten. Nu Covid-19 door de massale vaccinaties en andere maatregelen beetje bij beetje het land lijkt te verlaten, worden wij bakkers voor een enorme uitdaging gesteld.
Want hoe zorgen we dat de consument onze lekkere producten in dezelfde hoeveelheden (of meer!) blijft kopen voor thuisgebruik? We moeten ons focussen op snackproducten, zoals hier boven genoemd. Naast een aantrekkelijk aanbod moeten we buiten gebaande paden denken. Productvernieuwing is belangrijk.
En we moeten duidelijk laten zien dat brood veelzijdig is. Het is tenslotte meer dan busbrood, ook heerlijk overigens, dat we bij ons ontbijt beleggen. Laten we brood ook veel nadrukkelijker onder de aandacht brengen. Als een heerlijk luxe iets voor de avonden, het weekeinde, verjaardagen en andere feestjes.
Ik zou collega’s ook willen oproepen om campagne te voeren. Dat kan snel en kost weinig. Begin bijvoorbeeld met het structureel posten op Instagram, Snapchat, TikTok en andere gratis sociale media.
Maak een mooie foto van een leuk product en schrijf er een kort tekstje bij van een paar regels. Het kost maar een paar minuten. En je spreekt er ook een hele nieuwe generatie mee aan. Het maakt brood spannend en veelzijdig. Misschien ook een beetje uitdagend?
En zeg nou eerlijk, wie wil dat nou niet?
Mark Wils