Ambachtelijke bakker maakt verschil

Mark Wils is gepassioneerd bakker en docent aan de opleiding Boulanger van Summa Brood & Banket in Eindhoven. In deze column voor Bakkerswereld vertelt hij over zijn ervaringen.

En, hoe gaat het met uw voornemens? Eet u gezonder, rijdt u minder auto en laat u rookwaren vaker staan? Of heeft u de goede voornemens alweer laten gaan?

Ik moet bekennen, ik ben het nieuwe jaar ook begonnen met lijnen. Door corona, de sluiting van de sportscholen én – natuurlijk! – het heerlijke eten tijdens de feestdagen was ik iets te zwaar. Tja, dat krijg je met die heerlijke banketstaaf, mooi ambachtelijk brood en niet te versmaden oliebollen.

Vroeger koos ik voor de Weightwatchers. Maar ja, een goede vriendin zei ooit: ‘God straft onmiddellijk en de Weightwatchers een week later ...’ Haha, die vind ik nog steeds zeer treffend. Maar ja, dat geldt natuurlijk ook voor methodes als Sonja Bakker, Atkins en Power Slim.  

Toch kan het ook anders, er zijn volop gezondere levensstijlen. Dus heb ik de afgelopen tijd, niet alleen voor eigen gebruik, maar ook voor mijn lessen gekeken naar lekkere baksels waar we niet te veel van aankomen. Wat te denken van een belegde speltcracker of een yoghurt met blauwe bessen én zelfgemaakte granola? Heerlijk.

Koolhydraatarm
In de praktijk zie ik dat de bakkerswereld trends in de samenleving goed oppakt. Zo was enkele jaren geleden glutenvrij populair, nu is koolhydraatarm of lactosevrij brood erg populair. En wat zie ik dan bij onze grootste supermarkt, of prijsstunter Lidl? Die spelen dankzij hun goede voelhoorns in de samenleving moeiteloos in op de vraag.

Mijn horecacollega Armijn van Nierop, een topchef die bij ons op het Summa College les geeft, schreef het al eerder in zijn blog: ‘Heren let op uw zaak’. Hij doelde op de ondernemers die door corona een beetje apathisch waren geraakt. Terwijl hij, de man is een visionair, de pandemie juist als een uitdaging ziet om het roer al dan niet drastisch om te gooien. Te vernieuwen. Nieuwe formules en producten te proberen en vervolgens naar de markt te brengen.

Ik ben dat he-le-maal met hem eens. We moeten – ook als bakkers - niet achterover leunen als de supermarkten kordaat inspelen op de vraag van de consument. Of als een virus onze samenleving lam legt. Nee, we moeten juist voorop lopen bij vernieuwingen. En laten we één ding niet vergeten: wij als ambachtelijke bakkers zijn sterk in het informeren van onze klanten.

Hoe vaak gebeurt het niet dat uw klanten vragen wat er precies in een brood zit? Dat gaat verder dan zo’n standaardlabel met voedingsinformatie. Voor die vraag kunnen ze niet echt terecht bij zo’n zestienjarig meisje dat in de Jumbo het brood in de rekken legt. Daarvoor moet je bij de ambachtelijke bakker zijn.

Dus … bakkers oriënteer je, breid de vakkennis uit. De trends en diëten zijn voor iedereen zichtbaar en beschikbaar. En vooral: maak gebruik van die nieuwe kennis.

Mark Wils