Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de dynamiek in en om de school?
Gepubliceerd op: 30 november 2023
Blog van Hans Panjoel, practor en docent bij Summa College.
Dit is een blog van Hans Panjoel, practor en docent bij Summa College. Hans neemt deel aan het practoraat dat onderzoek doet naar relationeel werken in het onderwijs.
De reacties op de verkiezingsuitslag buitelen over elkaar heen. Alle stemmers hebben hun motivatie voor hun keuze: vanuit één thema wat hun leven beheerst, vanuit een ideologie, vanuit angst, of wat dan ook. Dat is democratie. Deze uitslag zal veel mensen grote zorgen baren. Anderen zijn weer blij. Deze tegenstellingen zullen ook in de klaslokalen en gebouwen van Summa College en het hele mbo aanwezig zijn. In verkiezingstijd worden politieke tegenstelling zichtbaar en dat kan tot spanningen leiden in de klas.
Daarom ligt er een belangrijke opdracht en uitdaging voor ons als onderwijsmedewerkers om dit zo goed mogelijk te begeleiden. En dat is soms best lastig. Zeker als je zelf bezorgd, boos of bang bent over de uitslag. Hoe ga je hier goed mee om als professional? Onderwijsmedewerkers zijn we allemaal. We dragen per slot van rekening allemaal, vanuit onze eigen werkzaamheden, bij aan goed onderwijs.
Gezien vanuit de presentiebenadering en relationeel werken ligt de sleutel in het aansluiten op de ander, het oog hebben voor de ander, met alle opvattingen, ambities, dromen en onderlinge verschillen die daarbij horen. Voorleven van de dialoog, luisteren en begripvol voor angsten of onzekerheden van de ander. Het is goed om als professional te bedenken wie of wat je voor je studenten kan zijn, maar ook voor je collega. Welke rol neem je in een klas, een gebouw – en een team – vol verschillen? Verschillen die ook moeilijk, pijnlijk of tegengesteld kunnen zijn. Hier wordt iets van ons gevraagd. Als professional en als mens. Lukt het om het gesprek aan te gaan als we moeilijke, pijnlijke of tegengestelde verschillen tegenkomen?
Vanuit mijn rol als practor en als mens wil ik vooral een oproep doen aan iedereen om te verbinden. Te kijken naar overeenkomsten. Ieder mens is even waardevol en heeft recht zichzelf te zijn. Ongeacht geaardheid, overtuiging, etniciteit of wat dan ook. Altijd vanuit democratische waarden en met respect voor onze rechtstaat. Als Practoraat Relationeel werken dragen we hier graag ons steentje aan bij.
Mocht je vragen hebben – of zelf ideeën – over dit onderwerp? Neem contact met me op via mail.
Meer weten over wat relationeel werken kan betekenen voor het onderwijs? Bekijk dan eens deze pagina. Eerder publiceerden we het boek ‘In Verbinding’, met daarin een verkenning van relationeel werken in de praktijk van het mbo.
Maak kennis
Hulp nodig met het maken van jouw studiekeuze? Wij staan voor je klaar!
Twijfel je tussen opleidingen of weet je nog helemaal niet welke richting je op wil? Doe dan de studiekeuzetest en ga in gesprek met onze studiekeuzecoaches. We helpen je graag op weg.