School

Teun presenteert met trots zijn motor, aangedreven door een theelichtje

Gepubliceerd op: 03 juni 2024

Onderwijs

Teun Wijnen, oud-student Allround medewerker productietechniek verspanen had altijd al een interesse in techniek. En dan vooral in hoe iets werkt en hoe het tot stand komt. Deze nieuwsgierige houding kwam goed van pas tijdens zijn opleiding. Voor zijn eindopdracht moest Teun samen met zijn teamgenoten een wel heel bijzondere motor maken. "We kozen voor de horizontale cilinder motor. Deze werd niet aangedreven door een ontsteking, maar door een theelichtje.”  

Oud-student Teun Wijnen vertelt over zijn opleiding Allround medewerker productietechniek verspanen

Een project waar Teun terecht heel trots op mag zijn. Zeker gezien de enorme ontwikkelingen die hij heeft doorgemaakt. Teun vertelt, “Ik kom eigenlijk van LTS ITO niveau, de lagere technische school. Door hard werken wist ik tijdens mijn opleiding goed te scoren. Zelfs bij de vakken Nederlands en rekenen. Ik zocht op tijd hulp voor rekenen en mijn ouders hielpen mij met Nederlands. Als je iets wilt, dan kun je veel bereiken.” Nu is Teun helemaal thuis in de wereld van verspanen en staat hij op het punt om aan de slag te gaan als slijper. 
 

Verspanen, wat is het? 

“Ik kan verspanen het beste uitleggen als het verwijderen van overtollig materiaal, waarbij er een spaantje of een korreltje loskomt. Het spaantje of korreltje kan groot of klein zijn en kan zowel bij draaien, frezen en slijpen loskomen”, vertelt Teun.     

We komen bijna dagelijks in aanraking met producten waar verspaningstechniek aan te pas is gekomen. Zo maken studenten 'Allround medewerker productietechniek verspanen' producten voor de luchtvaart, de automobiele industrie en dus ook voor motoren.  
 

Terug in de tijd 

De eindopdracht daagt studenten uit om te laten zien wat ze allemaal hebben geleerd. Daarom moesten ze een motor bouwen zonder ontsteking. In plaats van een ontsteking moest een vorm van warmte gebruikt worden. Dit noemen ze ook wel een sterling motor. Maar hoe bedenk je hoe deze eruit komt te zien? Gelukkig hoefden de studenten het wiel, of in dit geval de motor, niet opnieuw uit te vinden. Het team vond een site met tekeningen waarmee je voor je gevoel teruggaat in de tijd. 
 
“In onze motor zit een glazen element verwerkt. Dat ontwerp sprong er voor mij uit, omdat je dan ook ziet hoe de motor werkt. In het team hebben we alle taken goed onderverdeeld en deze kwamen uiteindelijk samen in het eindproduct. Ondanks dat het ontwerp oud is, kun je deze nog tegenkomen in duikboten.”  
 
“De grootste uitdaging was voor ons om de motor werkend te krijgen. Maar we zijn heel dichtbij. Het temperatuurverschil zorgt ervoor het wiel draait. Er mag dus echt geen lucht ontsnappen. Onze tekeningen waren grof bemaat, waardoor we alle maten nauwkeurig moesten nalopen en passingen moesten combineren. Lucht is dun en kan makkelijk ontsnappen. We streven ernaar dat de motor werkt bij de diploma-uitreiking. Meteen een mooie afsluiter van mijn studie, waar ik met trots op terug kan kijken.”  
 

Secuur werken 

“Wat ik vooral verrassend vond is dat je nog zo kunt denken dat je in de buurt zit met je maten, maar dat het niet altijd wil zeggen dat het past. De een meet vaak anders dan de ander. De uitdaging is om zo secuur mogelijk te werken. Wanneer je iets verspant kan één 100e van een millimeter het verschil maken of het onderdeel gaat passen of niet. Binnen ons project is het gelukkig uitzonderlijk goed gegaan, ook door de hulp die we hebben gekregen.” 
 

Onderaan beginnen 

Teun werkte al een tijd fulltime voordat hij besloot om zijn kennis bij te slijpen. Het was daarom ook een hele stap om weer terug te gaan naar school. Zijn dochter van 17 was zijn grootste motivatie. “Mijn dochter zit op de middelbare school en studeert Biologische en chemische wetenschappen aan. We zien het als een positieve manier om elkaar te stimuleren en motiveren.” 

“Als je al werkt is het fijner om een bbl-opleiding te volgen. Naast het afronden van mijn opleiding heb ik ook te horen gekregen dat ik bij de Rooij in Geldrop aan de slag kan gaan. Daar kan ik meteen mijn opgedane kennis in de praktijk brengen.” 

Wel vindt Teun het spannend om bij de Rooij te starten. Hij gaat namelijk aan de slag als slijper en niet als freser. “Ik ben nog niet bekend met het slijpen. Maar het is een vorm van verspanen, waarbij je meer zit op de nabewerking. Ik begin onderaan, leer door te doen en ik zie het als een nieuwe uitdaging. Ook weet ik dat ze bij het Summa College bezig zijn met een opleiding slijpen binnen techniek. Ik hoop dat deze binnenkort aangeboden wordt.”  

Maak kennis

Hulp nodig met het maken van jouw studiekeuze? Wij staan voor je klaar!

Twijfel je tussen opleidingen of weet je nog helemaal niet welke richting je op wil? Doe dan de studiekeuzetest en ga in gesprek met onze studiekeuzecoaches. We helpen je graag op weg.

 

Doe de studiekeuzetest       Stel een vraag     

Maak kennis2 default cta-footer