Wat is voor jou de grotere bedoeling van onderwijs?
“Wat is voor jou de grotere bedoeling van onderwijs?”
Wat kan aandachtige betrokkenheid betekenen voor onderwijs?
In en via het aandachtig betrokken handelen van leraren krijgt een leerling of student de kans om te oefenen met het op een volwassen manier omgaan met de eigen vrijheid. “Is het niet de opdracht van school om mensen op de wereld te brengen?”, vraagt Bastiaansen zich hardop af. “Als leraar – en ook als ouder – is het vanuit pedagogisch oogpunt belangrijk om wakker en alert aanwezig te zijn, zodat wanneer zich een pedagogische situatie voordoet, jij je beseft hoe je kunt handelen. Of dat je weet dat je beter juist niet kunt handelen. Dat doe je zowel via de lesinhoud als buiten de les. Het zit in allerlei kleine momenten. En dat is per definitie relationeel.”
Relationeel werken: nabij zijn, situationeel aansluiten en afstemmen
Andries Baart kreeg na Lisette Bastiaansen het woord en vult aan: “Wat je ook vak is, gebruik je vakkennis op geleide van de relatie. Je gaat de relatie aan en bepaalt daarna in welke mate je vakkennis inzet. En niet andersom. De relatie bepaalt of je het doet, hoe je het doet en wanneer je het doet. Om dit te doen, moet je ervoor zorgen dat je dichtbij mensen bent. Je moet in hun leefwereld zijn. Anders kun je niet relationeel werken.”
Meer weten?
Wil je meer weten over het ‘Relationeel werken in een onderwijsorganisatie’, ga naar deze webpagina voor onder andere praktijkverhalen en het e-book ‘In Verbinding’. Het proefschrift van Lisette Bastiaansen is uitgebracht in boekvorm.
Maak kennis
Hulp nodig met het maken van jouw studiekeuze? Wij staan voor je klaar!
Twijfel je tussen opleidingen of weet je nog helemaal niet welke richting je op wil? Doe dan de studiekeuzetest en ga in gesprek met onze studiekeuzecoaches. We helpen je graag op weg.