Summa vervolgt onderzoek naar ‘persoonlijk onderwijs’

Summa vervolgt onderzoek naar ‘persoonlijk onderwijs’

In de strategische koers van Summa ligt de nadruk op werkgeluk en studentgeluk. Het Practoraat Relationeel Werken van Summa College doet in dat kader op verschillende gebieden binnen de organisatie onderzoek naar ‘persoonlijk onderwijs’ en hoe dit kan bijdragen aan de strategische koers van Summa. In het recent gestarte onderzoek ‘Teamleiders aan het woord’, focust het practoraat op de rol van de teamleider.

 “We zien teamleiders als een belangrijke schakel in de realisatie van Summa2025”, zegt Hans Panjoel, practor van Practoraat Relationeel Werken. “Teamleiders hebben een verbindende rol. Niet alleen tussen mensen, binnen en buiten de organisatie, maar ook tussen strategie en uitvoering. Met het onderzoek krijgen we zicht op de leefwereld van teamleiders, en op de kennis en ervaring die helpend is bij de realisatie van de visie in Summa2025.”

In het onderzoek ‘Teamleiders aan het woord’ is een aselecte steekproef genomen, wat betekent dat de deelnemende teamleiders willekeurig zijn geselecteerd. Tweeëndertig teamleiders – van zowel diensten als onderwijsteams – hebben een uitnodiging voor deelname ontvangen. Dit is ongeveer de helft van het aantal teamleiders binnen Summa. De meeste gesprekken hebben intussen plaatsgevonden. De input wordt verwerkt en de thema’s die naar voren komen in de interviews worden geanalyseerd. Zodra de resultaten bekend zijn, worden deze gedeeld via intranet en de website.

Eerder onderzoek

Eerder deed Practoraat Relationeel Werken onderzoek naar persoonlijk onderwijs met – en onder – studenten en onderwijsmedewerkers door heel Summa College. Zoals het onderzoek ‘Van Waarde’, over de meest waardevolle en waardeloze opleidingsmomenten van Summa-studenten. Hierover kun je lezen in dit onderzoeksverslag. Voor meer onderzoeken en verhalen over persoonlijk onderwijs en relationeel werken in het onderwijs: kijk op de webpagina van Practoraat Relationeel Werken.

Samen bouwen aan persoonlijk onderwijs

Persoonlijk onderwijs is onderwijs met oprechte aandacht voor iedere student en medewerker. Mensen met ieder eigen talenten, kwetsbaarheden en dromen. Mensen die in relatie met elkaar leren en groeien. Onderwijsmedewerkers uit heel Summa doen – vanuit Practoraat Relationeel Werken – onderzoek naar een relationele manier van werken in het onderwijs. Dit is essentieel om goed te kunnen aansluiten op de leefwereld van onderwijsmedewerkers en studenten. Zo kunnen we persoonlijke leerroutes vormgeven, die een bijdrage leveren aan geluk.

Zelf aan de slag?

Werk je bij Summa College en wil je met je collega’s in gesprek over wat persoonlijk onderwijs en relationeel werken kan betekenen in jouw team? Of wil je samen een inclusievere werk- en onderwijsomgeving bevorderen binnen jouw dienst of opleiding? Practoraat Relationeel Werken biedt verschillende sessies, werkvormen en materialen om hierover met elkaar dialoog te voeren, om tot een plan van aanpak te komen en om concrete stappen te zetten. Heb je een vraag of wil je de mogelijkheden verkennen? Neem contact op via e-mail.

Meer weten?

Werk je bij een andere onderwijsorganisatie dan Summa en ben je betrokkenen bij thema’s zoals studentwelzijn, studentgeluk, diversiteit, inclusie en relationeel werken, en wil je hierover van gedachten wisselen? Neem gerust contact op via e-mail om verder te praten.


Maak kennis

Hulp nodig met het maken van jouw studiekeuze? Wij staan voor je klaar!

Twijfel je tussen opleidingen of weet je nog helemaal niet welke richting je op wil? Doe dan de studiekeuzetest en ga in gesprek met onze studiekeuzecoaches. We helpen je graag op weg.

 

Doe de studiekeuzetest       Stel een vraag     

Maak kennis2 default cta-footer