Goed onderwijs is persoonlijk onderwijs: Marian Rovers over relationeel werken
Samenwerken vanuit gelijkwaardigheid, daar draait het om bij relationeel werken. Maar hoe pak je dat aan en waar begin je? Marian Rovers besloot, na het zien van de film ‘Student aan het stuur’, om met het team BB7 (Beauty & Brains 7) aan de slag te gaan met de werksessies van relationeel werken. Het doel? Om als team samen sterker te staan.
Marian, Lid Ondernemingsraad én coördinator van BB7, geeft lessen Engels aan studenten die de opleiding (allround) Schoonheidsspecialist volgen. “Het team van BB7 geeft de ‘1-uurs vakken’, zoals Nederlands, rekenen en Engels. Dit zijn niet de meest populaire vakken, maar het zijn wel belangrijke diplomavakken. Daarom moeten wij het meer hebben van de relatie met de studenten. Zelfontwikkeling en de samenwerking blijven opzoeken is hierbij essentieel.
Waarom besloot je Hans te benaderen voor relationeel werken?
Een studiedag gebruiken om als team te groeien. Dat doet het team BB7 al een paar jaar en ze kunnen het iedereen aanraden. Marian: “Ons team gebruikt studiedagen om na te denken welk aanbod binnen Summa beschikbaar is. Dan kijken we wat op dat moment bij ons past, waar behoefte aan is en daar zetten we stappen in. Het eerste jaar legden we met Trees Sauer, Onderwijs & Kwaliteit (O&K), de focus op een betere aansluiting van onze vakken onderling en hoe we als team sterk staan. In het coronajaar lag het even stil, maar vorig jaar maakten we dat met Martine Hoefeijzers weer helemaal goed.
“We hebben zoveel in huis. Het is helemaal niet nodig om iemand in te laten vliegen van buiten Summa. Zo kwamen we dit jaar, dankzij de film, uit bij Hans Panjoel en relationeel werken. Ik zag het en dacht dat het ook wel iets voor BB7 zou zijn.
Hoe heb je de werksessies ervaren?
“Ik vond het vooral erg fijn dat Hans de studiedagen en werksessies voor ons op maat kon maken, zodat we eruit konden halen wat voor ons werkt. De eerste sessie hebben we veel boven water gehaald en werd het nut van relationeel werken nog duidelijker. Want waarom doen we wat we doen, past het bij ons en hoe kunnen we het verbeteren? De tweede sessie gaven we daar handen en voeten aan.
Marian volgde een aantal jaar geleden al didactische coaching, wat een aantal raakvlakken heeft met relationeel werken. “Didactische coaching was meer gericht op de lesinhoud. Met relationeel werken gaan we een stapje verder en kijken we naar de persoon die erachter zit. Het gaat om meer dan passend onderwijs.” Zo kwam Marian er tijdens de werksessies achter dat het oké is om tijdens lestijd in gesprek te gaan met een student over iets wat niet per sé vakinhoudelijk is. “Eerst had ik het gevoel dat ik mijn lestijd verdeed door het voeren van een gesprek. Nu zie ik het als een investering waarmee je het verschil maakt.
Wat neem je mee uit de werksessies?
“Tijdens een talentscan kregen we meer inzicht in de talenten binnen het team van BB7. De resultaten lieten zien waar je energie van krijgt en waar je van leegloopt. Het is goed om dit van elkaar te weten. Je kan beter rekening houden met elkaar en elkaar opzoeken als het nodig is. Daarnaast wil ik vaker met mijn studenten in gesprek gaan. We coachen al heel veel, maar ik wil meer vragen hoe het met ze gaat en of het wel echt goed gaat.
Aan de slag
Wil je met je collega’s in gesprek over de toekomst van onderwijs en wat persoonlijk onderwijs kan betekenen in jouw team? Of wil je samen een inclusievere werk- en onderwijsomgeving bevorderen binnen jouw dienst of opleiding? Neem dan contact op via: practoraatrelationeelwerken@summacollege.nl.
Op deze pagina vind je meer blogs, tools en publicaties over persoonlijk onderwijs en relationeel werken.
Maak kennis
Hulp nodig met het maken van jouw studiekeuze? Wij staan voor je klaar!
Twijfel je tussen opleidingen of weet je nog helemaal niet welke richting je op wil? Doe dan de studiekeuzetest en ga in gesprek met onze studiekeuzecoaches. We helpen je graag op weg.